Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2024

 ΟΜΙΛΟΣ "ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ Ε-ΣΤ"

Συναντήσεις 11η-14η


11η Συνάντηση  (9-1-2024)

Στην πρώτη μας συνάντηση μετά τις διακοπές το βασικό στίγμα δόθηκε από τις ασκήσεις εμπιστοσύνης, οι οποίες μας βοηθούν να έχουμε μια στάση αποδοχής και υπευθυνότητας, τόσο ως άτομα όσο και ως ομάδα. Αφού πρώτα κάναμε ένα πλήρες σταδιακό ζέσταμα του σώματος, περάσαμε στις εξής ασκήσεις εμπιστοσύνης:

Α) "Ο τυφλός και ο οδηγός του" (όπου αφηνόμαστε στον συμπαίκτη μας να μας καθοδηγεί, ενώ έχουμε τα μάτια μας κλειστά). Πήγε εξαιρετικά και οδήγησε σε χορό των ζευγαριών σε όλο τον χώρο.
Β) "Το εκκρεμές" (όπου ένας παίκτης αφήνεται να κινηθεί ως εκκρεμές μεταξύ δύο συμπαικτών του).

                                                               Το εκκρεμές

Γ) "Το ρολόι" (μια πιο τολμηρή παραλλαγή της παραπάνω άσκησης, η οποία όμως εκτελείται σε κύκλο). Η ομάδα είχε την ευκαιρία να ενεργοποιηθεί στο μέγιστο, καθώς στο κέντρο τοποθετήθηκε αρχικά η συντονίστρια... 

Το ρολόι 

Στη συνέχεια -και εξ αφορμής των ασκήσεων- συζητήσαμε για τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται στη συμπεριφορά μας, ώστε να εμπνέουμε εμπιστοσύνη ή πότε είναι ασφαλές να νιώσουμε εμπιστοσύνη.

Κατόπιν, τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο υπο-ομάδες και παίρνοντας ως αφετηρία τη φράση "Σσσς! Έρχεται" δημιούργησαν ένα σενάριο, διένειμαν τους ρόλους, έφτιαξαν τον σκηνικό τους χώρο και παρουσίασαν τους αυτοσχεδιασμούς τους.

                                                              "Σσσς! Έρχεται"

Η συνάντησή μας έκλεισε με το αγαπημένο "Κυνηγητό των κολλημένων" και το σύνθημα της ομάδας μας.



12η Συνάντηση  (16-1-2024)

Ήρθε η ώρα να αναγνώσουμε διάφορα θεατρικά έργα, προκειμένου να εξετάσουμε αν και πώς θα μπορούσαμε να τα αξιοποιήσουμε για να ετοιμάσουμε μια θεατρική παράσταση. Μετά από αρκετό ψάξιμο, λοιπόν, σήμερα ξεκινήσαμε τη διερεύνησή μας με δυο θεατρικά έργα:

Α) "Κουρδισμένοι", της Στέλλας Μιχαηλίδου (σε μια συνοπτική παρουσίαση της υπόθεσης, του ύφους και των απαιτήσεών του)


Β) "Η επιστροφή των παραμυθιών", της Γεωργίας Παρασκευά (σε πλήρη ανάγνωση).



13η Συνάντηση  (23-1-2024)

Η αναζήτηση ενός θεατρικού έργου κατάλληλου για τις ανάγκες και τις επιδιώξεις της ομάδας μας συνεχίστηκε και σήμερα. Αρχικά εξετάσαμε αν το έργο "Η επιστροφή των παραμυθιών" θα μπορούσε διακευαζόμενο να είναι αυτό που ζητάμε. Νιώσαμε πως δεν είμαστε ακόμα "εκεί", αλλά πως ωριμάζει η σκέψη του τι θέλουμε...

Στη συνέχεια, εξετάσαμε το ενδεχόμενο να μετατρέψουμε κάποιο αφηγηματικό κείμενο σε θεατρικό. Έτσι,  παρουσιάστηκαν οι υποθέσεις τριών αφηγηματικών κειμένων: «Το παλάτι του ήλιου» (της Μαρίας Παπανικολάου), 


«Ο θησαυρός της Εβίτας» (της Εύης Τσιτουρίδου-Χριστοφορίδου), 


και «Το κορίτσι με το ξύλινο σπαθί» (του Σπύρου Γιαννακόπουλου).


Μετά από αυτήν τη χρήσιμη αλλά κοπιαστική εργασία, ανταμείψαμε τους εαυτούς μας με μια διασκεδαστική ομαδική άσκηση αντανακλαστικών και συγκέντρωσης που παίζεται σε κύκλο, το "χι-χα-χου!" Γελάσαμε και ανανεώσαμε το ραντεβού...

14η Συνάντηση  (6-2-2024)

Καθώς και αυτή η συνάντηση επρόκειτο να είναι κοπιαστική, προς αναζήτηση βέβαια του κατάλληλου έργου, την ξεκινήσαμε με το παιχνίδι που μας ενθουσίασε στο κλείσιμο της προηγούμενης συνάντησης, το "χι-χα-χου!". Αυτή τη φορά, ωστόσο, εστιάσαμε κυρίως στη διαφραγματική αναπνοή, στην κίνηση δηλαδή του διαφράγματος η οποία εξασφαλίζει όγκο και ένταση στη φωνή μας κατά την εκφορά του λόγου.


Έτσι, ενεργοποιημένοι, ξεκινήσαμε την ανάγνωση του θεατρικού έργου ¨Με τα ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ των ΓΚΡΙΜ..." της Φίλιας Δενδρινού. Σύντομα διαπιστώσαμε πως η δομή του (σπονδυλωτό έργο), η τεχνοτροπία του (εναλλαγή αφήγησης και εμψύχωσης ρόλων), το στήσιμό του (ομαδοκεντρικό), η γλώσσα του (μίξη στίχου και πρόζας), καθώς και οι δυνατότητες που δίνει για κίνηση, χορό, τραγούδι και αυτοσχεδιασμό μας οδηγούν να επιλέξουμε αυτό το έργο, ως μια ευκαιρία για πειραματισμό πάνω σε διάφορες συμβάσεις και τεχνοτροπίες που συνήθως συναντάμε σε "αφηγηματικές παραστάσεις" ή "θεατρικές αφηγήσεις" (story telling). 


Ο κώδικας αυτός, της θεατρικής αφήγησης μιας ιστορίας, είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για τη σχολική κοινότητα. Όταν θα έχει κατακτηθεί από τους συντελεστές, αφενός θα υπάρχει πλέον η δυνατότητα να φτιάχνουμε τα δικά μας θεατρικά έργα, κόβοντας και ράβοντας αφηγηματικά έργα στα μέτρα μας. Αφετέρου, τέτοιες τεχνικές θα μπορούσαν να βρουν εφαρμογή σε διάφορα μαθήματα (όπως ας πούμε στην Ιστορία, τη Μυθολογία, τη λογοτεχνία κα).

Μετά το ηχηρό σύνθημα της ομάδας κατεβήκαμε τις σκάλες μοιραζόμενοι εικόνες που "είδαμε" και ιδέες που προέκυψαν με τη σύντομη αυτή ανάγνωση. Γνωρίζαμε πλέον πως ήμασταν "εκεί". Τι όμορφη αίσθηση, ανακούφισης αλλά και ενθουσιασμού...  🌄  Έπεται η συνέχεια!!!

Το Λειτουργικό Σύστημα GNU/LINUX - Εργαστήριο Ελεύθερου και ανοιχτού λογισμικού

 Στην 12η συνάντηση του ομίλου μας αφού κάναμε μία μικρή επανάληψη με όλα όσα έχουμε πεί μέχρι και σήμερα, ασχοληθήκαμε με το εργαστήριό μάς που έχει ήδη μετατραπεί και εγκατασταθεί στους υπολογιστές του, το ΛΣ GNU/Linux.


Περιηγηθήκαμε στο μενού ρυθμίσεις του συστήματος και είδαμε βασικές πτυχές αλλά και διαφορές σε σχέση με τα κλειστού τύπου συστήματα (ιδιοταγές λογισμικό).



Σε επόμενα μαθήματα θα εντρυφήσουμε περαιτέρω στο ΛΣ GNU/Linux και στις διάφορες λειτουργίες του, καθώς αποτελούν πυλώνα στην ασφάλεια του Λειτουργικού Συστήματος.
 

Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2024

 

ΟΜΙΛΟΣ "ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ Α-Β"

Συναντήσεις 8η-10η


8η συνάντηση (19-1-2024)

Η πρώτη μας συνάντηση για τη νέα χρονιά ξεκίνησε διασκεδαστικά με το αγαπημένο παιχνίδι "Μουσικά αγαλματάκια", προκειμένου να ζεσταθούμε σωματικά και συναισθηματικά και να ετοιμαστούμε για ομαδική δημιουργία.

Στη συνέχεια, επανασυνδεθήκαμε με την ιστορία "Μια σκούπα, μα τι σκούπα" - την οποία είχαμε επεξεργαστεί πριν τις γιορτές - βλέποντας το βραβευμένο ταινιάκι animation "Room on the Βroom" στην αγγλική γλώσσα. 


Καθώς η ιστορία μας ήταν οικεία, παρατηρήσαμε τη διαδοχή των προσώπων και τα βασικά μοτίβα της δράσης και όλοι μαζί αναδιηγηθήκαμε την ιστορία και προβάραμε τη βασική στιχομυθία που επαναλαμβάνεται. Έτσι, μοιράσαμε τους ρόλους, ετοιμάσαμε τον χώρο και ζωντανέψαμε την ιστορία με δραματοποίηση.





Με χορό και ελεύθερο παιχνίδι κλείσαμε τη συνάντησή μας.


9η συνάντηση (26-1-2024)


Μια φορά κι έναν καιρό, τα παιδιά σκάρωναν στο λεπτό έναν φανταστικό κόσμο και τον ζούσαν με πάθος. Εγώ θα ήμουνα... έλεγε ένα και όλα έπιαναν το σύνθημα και με το 1, με το 2, με το 3... έτοιμη η φανταστική ιστορία. Αυτό τον λατρεμένο αυθορμητισμό θέλω να εμπνεύσω στα παιδιά μας, τα οποία κατακλύζονται από τόσες εξωτερικές εικόνες που τελικά θαμπώνουν τις εσωτερικές. Καθώς λοιπόν έχουμε ήδη μια παρακαταθήκη αυτοσχεδιασμών, βασικός στόχος μας στην παρούσα φάση θα είναι η αυτενέργεια και οι δεξιότητες των παιδιών να προτείνουν, να επιλέγουν και να υλοποιούν.

Έτσι λοιπόν, ξεκινήσαμε τη συνάντησή μας με τα παιδιά να προτείνουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια, να εξηγούν ή και να παραλλάσσουν τους κανόνες, να πείθουν την ομήγυρη, να διαπραγματεύονται τους όρους...


Στη συνέχεια, αξιοποιώντας την τεχνική "δάσκαλος σε ρόλο", οδήγησα τα παιδιά να δημιουργήσουν από κοινού έναν φανταστικό χαρακτήρα και μετά εισήγαγα τη συνθήκη πως αυτός έχει εξαφανιστεί. Έτσι αυθόρμητα έπεσε μια ιδεοθύελλα για το πού μπορεί να βρίσκεται, ποιος μπορεί να τον οδήγησε εκεί, πώς θα μπορούσαμε να τον αναζητήσουμε και με ποια μέσα και... όλοι μαζί ζήσαμε, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, μια ζωηρή αναζήτηση και επιλέξαμε αυθόρμητα το τέλος της.

Με μεγάλη μου ευχαρίστηση, αμέσως μετά είδα τα παιδιά  να σκαρώνουν μια τελείως δική τους ιστορία πάνω στα ίδια μοτίβα - εξαφάνιση και αναζήτηση - να μοιράζουν εύκολα τους ρόλους, να στήνουν τον χώρο και να ζουν την ιστορία με την ψυχή τους. Τίτλος της ιστορίας "Η αναζήτηση της χαμένης εξερευνήτριας στο μαγεμένο δάσος". Μου ανέθεσαν μάλιστα να παίξω κι εγώ κάποιον ρόλο...



κλείσαμε τη συνάντησή μας με χορό.


10η συνάντηση (2-2-2024)


Σε συνέχεια της προηγούμενης συνάντησής μας, ακολουθήσαμε την ίδια δομή:
Ξεκινήσαμε με αγαπημένα παιχνίδια που πρότειναν τα παιδιά και συνεχίσαμε με δύο ιστορίες, τις οποίες δραματοποιήσαμε. Η μία προέκυψε παίζοντας με τις κάρτες stori, ενώ τη δεύτερη την αφηγήθηκε ένα παιδί και στη συνέχεια η ομάδα την προσάρμοσε ώστε όλοι να χωρούν με έναν ρόλο που τους εκφράζει. Και βέβαια κλείσαμε χορεύοντας...

Πάρτυ των ζώων στο σπιτάκι του δάσους...


Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2024

Ανθρώπινα δικαιώματα & Ελεύθερο λογισμικό - Η σύνδεση της πληροφορικής με τα δικαιώματα των ανθρώπων

 11η συνάντηση για τον όμιλο "μικροί χακερς" με ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα, ειδικά σήμερα όπου συνεχώς βλέπουμε την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οι "μικροί χάκερς" σύνδεσαν την πληροφορική με την ελευθερία και τα ανθρώπινα δικαιώματα.




Είδαμε και σχολιάσαμε τις 4 βασικές ελευθερίες του ελεύθερου λογισμικού και πώς αυτές έρχονται σε σύνδεση με την ελευθερία που είναι το πρώτο άρθρο και το βασικότερο στα ανθρώπινα δικαιώματα.


Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

Ελεύθερο, ανοιχτό και κλειστό Λογισμικό - Όμιλος: μικροί χάκερς

10η συνάντηση για τον όμιλό μας, συνεχίσαμε να μιλάμε για το λογισμικό και συγκεκριμένα το χωρίσαμε σε άλλες τρείς κατηγορίες που είναι το Ελεύθερο, ανοιχτό και κλειστό Λογισμικό.






Ο πατέρας του ελεύθερου λογισμικού: Richard Stallman



Οι τέσσερις ελευθερίες του ελεύθερου λογισμικού



Το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας έχει αποκλειστικά ελέυθερο και ανοιχτό λογισμικό.

 16-01-2024, Όμιλος Εικαστικό Εργαστήρι: Μαθαίνοντας το έργο του Έντβαρτ Μούνκ, Η Κραυγή... Ομαδικό εξάπτυχο έργο σε καμβά και ατομικά έργα σε μικρούς καμβάδες με πινέλα και τέμπερα.


                                               

                                                

 10-01-2024: Προσεγγίζοντας με την Β' τάξη τον Σουρεαλισμό ως καλλιτεχνικό ρεύμα και το γνωστό έργο του Σαλβαντόρ Νταλί "Η Εμμονή της Μνήμης", πλάθουμε τα ρολόγια με πηλό και αφού στεγνώσει τα χρωματίζουμε.








Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024

Λογισμικό και Υλικό υπολογιστή Νο 2 - Ελεύθερο και Ανοιχτό λογισμικό - Λειτουργικά Συστήματα

 9η συνάντηση με τον όμιλο "μικροί χάκερς" μιλήσαμε για το Λογισμικό του υπολογιστή και το Χωρίσαμε σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Τις εφαρμογές και τα Λειτουργικά Συστήματα.


Ξεχωρίσαμε αυτές τις δύο κατηγορίες και παίξαμε ένα παιχνίδι ζωγραφικής για τις εφαρμογές που χρησιμοποιούμε και τα Λειτουργικά Συστήματα.


Τέλος μιλήσαμε για το Ελεύθερο και Ανοιχτό λογισμικό με το οποίο θα ασχοληθούμε και σε επόμενα μαθήματα καθώς οι έννοιες αυτές αποτελούν τη βάση για το εργαστήριό μας.

Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

'' Οι μαθητές της Πρώτης Τάξης έκοψαν τη βασιλόπιτα τους''

Με πνεύμα και διάθεση χαράς, αισιοδοξίας, φιλίας και δημιουργικότητας οι μικροί μας μαθητές φιλοτέχνησαν τη βασιλόπιτα, αφού τη διακόσμησαν όπως οι ίδιοι επιθυμούσαν ...

Το αποτέλεσμα άκρως δημιουργικό...

Δεν θα μπορούσαν να μην υπάρξουν και οι τυχεροί για το περίφημο φλουρί!!!




Η ανταμοιβή για τους τυχερούς...και φυσικά μα τι άλλο ένα παιδικό λογοτεχνικό βιβλίο!!



Να ευχηθούμε Καλή χρόνια  με υγεία πολλή φαντασία και χαμόγελα!!!!Και του χρόνου με υγεία!!!Καλή πρόοδο!!


Δέκατη Συνάντηση Ομίλου Φιλαναγνωσίας'' Σπίτι Είναι...''

Στη συγκεκριμένη συνάντηση πρωταρχικός μας στόχος ήταν η πιο ουσιαστική επαφή των παιδιών με τη εικονογραφημένη μικροαφήγηση που ορίζεται ως «ένα καινούριο λογοτεχνικό είδος στην ελληνική βιβλιογραφία, το οποίο μεταδίδει τα πολλαπλά του μηνύματα με δύο μέσα: την πολυσημία της εικόνας και τη ζωτικότητα του γραπτού λόγου. Πρόκειται για σύζευξη δύο διαφορετικών τεχνών, οι οποίες εμπλέκονται στη διαρκή και διακριτική διαδικασία αλληλεπίδρασης, αλλά χωρίς να καταλήγουν στην απόλυτη ταύτισή τους .Ο λογοτεχνικός αυτός τύπος δεν εστιάζει στην ποσότητα των εικόνων αλλά στην λειτουργία τους μέσα στο κείμενο, ώστε να μεταδοθεί πολυτροπικά το κειμενικό μήνυμα. 

Καταβάλαμε προσπάθεια να τους ωθήσουμε να αντιληφθούν πως μια εικόνα, πάντα θέλει να μας πει περισσότερα από όσα μας δείχνει ιδίως όταν είναι μια εικόνα που αφηγείται ιστορίες. Έτσι επιδιώξαμε να να μελετήσουν σε βάθος τις εικόνες και να προβούν στην δημιουργική ανάγνωση τους, ώστε να αποκτήσουν μια πιο κριτική ματιά  από τη θέση των αναγνωστών.

Πιο αναλυτικά μελετήσαμε και αξιοποιήσαμε το λογοτεχνικό βιβλίο" Σπίτι Είναι''



Η Σεβαστή Χατζησαββίδου υπογράφει ένα πολύ ενδιαφέρον και καλαίσθητο picture book, όπου κείμενο και εικόνα συνδιαλέγονται όμορφα ακτινοβολώντας όλες τις φιλοσοφικές, συναισθητικές και ηθικές διακλαδώσεις του σπιτιού.

Η συγγραφέας έχει την τύχη να της συμπαρίσταται με μια από τις πιο καλές δουλειές της η Έφη Κοκκινάκη, η οποία έχει δουλέψει και έχει εξελίξει το στυλ της, αφήνει πίσω τις πιο παραδοσιακές και συγκεκριμένες γραμμές και αποτυπώσεις και προχωρά σε πιο όμορφες συνθέσεις, πιο απολαυστικές εικαστικά, με μεγαλύτερη δύναμη στα συναισθήματα και εκφραστικότητα, παράγοντας ένα αποτέλεσμα που αρέσει και δείχνει μια κινητικότητα στην αναζήτηση του προσωπικού ύφους.

Η συνεργασία τους είναι αρμονική και η συμπλοκή εικόνων και λέξεων συχνά ελκυστική.

Παρουσίαση

Να σου πω τι είναι "Σπίτι";
Είναι ένας χώρος; Είναι χρώματα;
Συναισθήματα;
Είναι οι άνθρωποι που ζουν σε αυτό; Ή είναι τα γέλια, οι ιστορίες, τα παιχνίδια που αυτοί μοιράζονται;
Είναι οι μνήμες, οι μυρωδιές, η ζεστασιά;
Είναι το μέρος όπου νιώθουμε ασφάλεια, αγάπη και χαρά;
Ή μήπως, τελικά, Σπίτι είναι... όλα αυτά μαζί;
Εγώ...
Εσύ...
Εμείς...


Μέσα από τη δημιουργική ανάγνωση τόσο του κειμένου όσο και των εικόνων οι μικροί μαθητές  εντόπισαν και ανέλυσαν την τρυφερότητα στις ποικίλες όψεις ενός σπιτιού, διερευνώντας τα όριά του, κοινωνιολογικά, φιλοσοφικά, ανθρωπολογικά. Είναι τα δομικά του υλικά που το καθιστούν εστία ανθρώπων; Είναι οι άνθρωποί του, η ενέργειά τους, οι σχέσεις τους; Είναι η έκτασή του στη γειτονιά; Είναι οι μνήμες και τα βιώματά μας; Είναι η κινητοποίηση των αισθήσεων, από την όραση και την αφή ως την ακοή και την όσφρηση, με εικόνες, αντικείμενα, λέξεις, μυρωδιές; Είναι η ασφάλεια και η ζεστασιά που μας προσφέρει; Είναι η αγάπη που χτίζεται μέσα στους τοίχους του και ποτίζει κάθε μέτρο του;

Ολοκληρώνοντας όλο αυτό το εγχείρημα οι μαθητές αποτύπωσαν οι ίδιοι τι σημαίνει για εκείνους η έννοια σπίτι μέσα από σκέψεις και εικόνες.

Δείγματα από τα έργα των μικρών συγγραφέων-εικονογράφων:





Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

Λογισμικό και Υλικό υπολογιστή - Μία ιστορία αλληλεξάρτησης

8η συνάντηση με τον όμιλο "μικροί χάκερς" και πρώτη για την νέα σχολική χρονιά, μιλήσαμε για το λογισμικό και το υλικό του υπολογιστή μέσα από ιστορίες και θεατρικό παιχνίδι.



Είδαμε το εσωτερικό του υπολογιστή αλλά και τις εξωτερικές-περιφεριακές συσκευές. Ενώσαμε τις συσκευές με τις αντίστοιχες λέξης και έπειτα τα παιδιά ζωγράφισαν μία εξωτερική ή εσωτερική συσκευή και παίξαμε ένα παιχνίδι με την αλληλοεξάρτηση των μερών.


Στη συνέχεια μιλήσαμε για το λογισμικό μέσα από ένα βίντεο που μας εξήγησε την ιστορία του και το τί είναι.

Έτσι ξεχωρίσαμε το λογισμικό και το υλικό και είμαστε έτοιμοι για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για το ελέυθερο και ανοιχτό λογισμικό που είναι και ένας από τους "πυρήνες" του εργαστηρίου "μικροί χάκερς"