Art- τεχνώ: προσεγγίζοντας έννοιες και τεχνικές

 

με την εμψύχωση της Αφροδίτης Δημοβίτη

...............................................................................................................................................
Οι μαθητές της Στ τάξης συμμετείχαν  στο πρόγραμμα «200 χρόνια Νεοελληνική Τέχνη».


Μία ψηφιακή ξενάγηση σε έργα καλλιτεχνών που έζησαν και δημιούργησαν τα πρώτα 200 χρόνια της Νεότερης Ελλάδας παρουσιάζει το πρόγραμμα «200 χρόνια Νεοελληνική Τέχνη». Παιδιά ηλικίας 11 και 12 ετών θα μπορούν να ξεναγηθούν σε ένα εικονικό μουσείο μαθαίνοντας την ιστορία των νεοελληνικών εικαστικών τεχνών. Στόχος του προγράμματος είναι η μετάδοση και η διάδοση της Νεοελληνικής Τέχνης, η γνώση του ιστορικού παρελθόντος της χώρας μέσα από σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες. Το πρόγραμμα διοργανώθηκε από την εταιρεία Greek Global Culture Cooperation. Αποκλειστικός χορηγός της δράσης ήταν η Mastercard και εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Δράσεων και Εκδηλώσεων της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» και τελεί υπό την Αιγίδα της Επιτροπής.

Οι διαφορετικές προσεγγίσεις των εικαστικών, οι ετερόκλητες σκέψεις και επιρροές προάγουν τον σεβασμό στη διαφορετικότητα και την πολυφωνία, τη συνύπαρξη και το ομαδικό πνεύμα. Το πρόγραμμα προβάλλει τη διαχείριση των εικαστικών, μέσω της καλλιτεχνικής τους πρακτικής, των παρατηρήσεων και των συναισθημάτων τους στο πλαίσιο των συγκρούσεων που λάμβαναν χώρα στην κοινωνία. Με την τέχνη, οι καλλιτέχνες μετατρέπουν τις εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις σε ένα όραμα για έναν καλύτερο και πιο ειρηνικό κόσμο. Η επαφή και η γνωριμία με τις εικαστικές τέχνες και την ιστορία δίνει στα παιδιά αξίες απαραίτητες για να ονειρευτούν και να δημιουργήσουν με τη σειρά τους μια δημοκρατική κοινωνία. Οι ξεναγήσεις ήταν προσαρμοσμένες στην ηλικιακή ομάδα που απευθύνονται, ο λόγος είναι απλός, κατανοητός και ο στόχος, πάντα, η απόλυτη κατανόηση από τα παιδιά. Σε κάθε «ξενάγηση», η οποία διαρκούσε όσο δύο διδακτικές ώρες, το πρώτο μέρος ήταν μια προφορική παρουσίαση από την ιστορικό τέχνης Άννα Παντελάκου, με παράλληλη παρουσίαση έργων σε έναν ψηφιακό μουσειακό χώρο. Το δεύτερο μέρος ήταν μια διαδραστική καλλιτεχνική άσκηση με την τάξη και την ιστορικό πάνω στο θέμα που παρουσιάστηκε. Οι μαθητές/τριες τςης Στ τάξης δημιούργησαν έργα στις παρακάτω ενότητες:

1η Ενότητα: " Το δικό μου πορτραίτο"












2η Ενότητα: "Το δικό μου τοπίο" 













3η Ενότητα: "Αφήνοντας τη φαντασία να καλπάσει" - "Φτιάχνοντας τη δική μου μοντέρνα εικόνα"









4η Ενότητα: "Η Τέχνη φέρνει φως" - "Φτιάχνω έναν ωραίο κόσμο"








................................................................................................................................................
Ενότητα : β) Προοπτική

"Αποτυπώνοντας την πραγματικότητα"

Προοπτική ή καλύτερα γραμμική προοπτική, είναι η μέθοδος αναπαράστασης του τρισδιάστατου χώρου.
Η αίσθηση του βάθους σε μια εικόνα.
Σίγουρα κοιτώντας μια εικόνα, ένα έργο ζωγραφικής με προοπτική, έχουμε απολαύσει όλοι "οπτικά",  αυτή την αίσθηση του βάθους, όπως ακριβώς απολαμβάνουμε ένα "ανοιχτό" τοπίο!
Τον ορίζοντα της θάλασσας, μια οροσειρά που χάνεται στο βάθος, έναν απέραντο κάμπο!
Κοιτώντας μακριά, θαρρείς πως ξεκουράζονται τα μάτια μας! 
Χαλαρώνουμε από την συνεχή "εστίαση", κατά την οποία βρισκόμαστε όλοι στην καθημερινότητά μας.
 Η φύση, η μελέτη γύρω από αυτήν καθώς και η προσεκτική παρατήρησή της, πάντα ήταν "ο μεγάλος δάσκαλος" για τους ζωγράφους.
Η ιστορία αυτή ξεκινάει στην αρχή της Αναγέννησης και με τους ζωγράφους αυτής της περιόδου, οι οποίοι κατάλαβαν, οτι για να δώσουν έντονα αυτή την εντύπωση  του βάθους σε ένα σχέδιο, πρέπει να χρησιμοποιήσουν όσο το δυνατότερο περισσότερα στοιχεία με γραμμές, που να φαίνονται σαν να  απομακρύνονται από τον θεατή.
 Στο μάθημα των εικαστικών μελετήσαμε το τοπίο έξω από την τάξη μας, κοιτώντας από τα παράθυρα, όπως και έναν εσωτερικό χώρο, ένα δωμάτιο και διαπιστώσαμε κάποια πολύ απλά πράγματα, που στην καθημερινότητά μας τα θεωρούμε δεδομένα.
Τα αντικείμενα που βρίσκονται κοντά μας, φαίνονται μεγαλύτερα πάντα και με πιο έντονα τα χρώματα και τις λεπτομέρειές τους, από εκείνα που βρίσκονται πιο μακριά από εμάς και μοιάζουν να είναι μικρότερα, με πιο αχνά , "ξεθωριασμένα" χρώματα και χωρίς φυσικά να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τις λεπτομέρειές τους, λόγω της απόστασης.
 Έτσι λοιπόν, αφού αρχικά είχαμε μάθει να σχεδιάζουμε τρισδιάστατα αντικείμενα και έπειτα μάθαμε να σχεδιάζουμε έναν χώρο, δίνοντας την εντύπωση του βάθους με αυτά τα σχεδιαστικά "κολπάκια" που έρχονται από την εποχή της Αναγέννησης, καταφέραμε πολλά!
Σε κάθε μάθημα, διαπιστώνουμε πως όταν θέλουμε όλα τα μπορούμε!
Με επιμονή και μεράκι!
Για άλλη μια φορά νιώσαμε μεγάλοι ζωγράφοι και πολύ περήφανοι για τις ζωγραφιές μας!
Πλέον πια υπογράφουμε και εμείς τα έργα μας, διακριτικά, βάζοντας το όνομά μας κάπου στο κάτω μέρος του, όπως ακριβώς υπογράφουν και οι καλλιτέχνες στους πίνακες ζωγραφικής τους!
Και που ξέρετε, κάποια στιγμή μπορεί να γίνουμε και εμείς μεγάλοι και διάσημοι καλλιτέχνες!
Ας υπάρχει κάπου η υπογραφή μας!






                             
.................................................................................................................................................
Ενότητα, " Τα παραμύθια "
" Να το μυστικό μου..."

Είναι πολύ απλό : Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά. Την ουσία τα μάτια δεν τη βλέπουν."
Antoine de Saint- Exupery " Mικρός Πρίγκιπας"

 Τα παραμύθια δεν είναι μόνο για τους μικρούς, αλλά και για τους μεγάλους! Χρειαζόμαστε όλοι αυτή τη "γλύκα' τους, αυτή την αλήθεια τους ... 
Μας θυμίζουν πως είναι να είσαι παιδί! 
Και μια αλήθεια που έχουμε μάθει, είναι, πως το παιδί που όλοι κουβαλάμε μέσα μας, πρέπει να το φροντίζουμε στοργικά για πάντα!
 Όλοι έχουμε ταξιδέψει σε αυτήν την όμορφη χώρα των παραμυθιών...
Έχουμε "χαθεί" στις όμορφες εικόνες τους, στα χρώματά τους, στα λογάκια των διαλόγων...ένα βράδυ λίγο πριν μας πάρει ο ύπνος, μετά από ένα ζεστό γάλα, ένα πρωινό στο σχολείο, καθισμένοι σε έναν κύκλο γύρω από τη δασκάλα μας!
 Και όλοι μα όλοι, έχουμε το δικό μας, το αγαπημένο μας παραμύθι! Αυτό που απολαμβάναμε να το ακούμε συνέχεια ή να το διαβάζουμε ξανά και ξανά, και να βλέπουμε τις εικόνες του κάθε φορά σαν να ήταν η πρώτη!
Δεν χρειάστηκε και πολύς χρόνος λοιπόν για να το θυμηθούμε!
Ξεπρόβαλαν αμέσως οι εικόνες απ' τη μνήμη μας! Οι διάλογοι, τα σχέδια των ηρώων και όλα τα συναισθήματα που συνόδευαν αυτή την γλυκιά ανάμνηση!
Διαλέξαμε την αγαπημένη μας σκηνή και την ζωγραφίσαμε με την καρδιά μας!
Με την δική μας ματιά, με την ολοδική μας πινελιά! 
Δεν θα μπορούσε να γίνει και κάπως διαφορετικά δηλαδή...είμαστε τόσο ξεχωριστοί και μοναδικοί, ο καθένας από εμάς! 











..................................................................................................................................................
Ενότητα :  α)  Τρισδιάστατα σχέδια (3d) και όγκος 2

Αποτυπώνοντας την πραγματικότητα. 
"Νυχτερινή πόλη" 






...................................................................................................................................................
Ενότητα: Γραμμές και σχήματα 2

"Ζωγραφίζω την οικογένειά μου"






..........................................................................................................................................................
Ενότητα :  α)  Τρισδιάστατα σχέδια (3d) και όγκος 1

Αποτυπώνοντας την πραγματικότητα. 
"Νυχτερινή πόλη" 

Τρισδιάστατα ή αλλιώς 3d σχέδια.
Με απλά λόγια, η αποτύπωση της τρίτης διάστασης στο δισδιάστατο χαρτί μας!
Ο όγκος.
Όλοι έχουμε θαυμάσει αυτή την δεξιότητα των ζωγράφων που απεικόνισαν ρεαλιστικά την πραγματικότητα στο έργο τους!
Σε μια έκθεση στο μουσείο, στην εικονογράφηση βιβλίων και παραμυθιών, σε μια τοιχογραφία, ακόμη και στο δρόμο, σε ένα graffiti. 
 Λίγο πολύ όλοι τα καταφέρνουμε να σχεδιάσουμε ένα απλό σπίτι, ένα αντικείμενο, ένα πορτραίτο, σε δυο διαστάσεις.
Με καλή παρατήρηση των αντικειμένων, από διάφορες οπτικές γωνίες, αλλά και με κάποια "κολπάκια", που μάθαμε στο μάθημα των εικαστικών, έχουμε καταφέρει και εμείς πλέον να δημιουργούμε τρισδιάστατα σχέδια!
Ανακαλύψαμε πως δεν ήταν και το πιο δύσκολο πράγμα στον κόσμο, ούτε φυσικά και είναι κάτι, που μόνο όποιος έχει ταλέντο στην ζωγραφική μπορεί να το καταφέρει!
Αρκεί η παρατήρηση, η συγκέντρωση, η κατανόηση, η εξάσκηση βέβαια, όπως και σε κάθε τι νέο που μαθαίνουμε και μην ξεχνάμε, το πιο σημαντικό από όλα, το μεράκι!
 Κάπως έτσι λοιπόν και εμείς, όπως και οι μεγάλοι ζωγράφοι που θαυμάζουμε, καταφέραμε να αποτυπώσουμε την πραγματικότητα στο χαρτί μας!
Να είναι οι ζωγραφιές μας "αληθινές" , σαν να " βγαίνουν έξω από το χαρτί " !
Ενθουσιαστήκαμε και νιώσαμε πολύ περήφανοι για τα σχέδιά μας!
Γευτήκαμε αυτή την μοναδική ικανοποίηση, που έχει κανείς, όταν επιτυγχάνει έναν στόχο!







...........................................................................................................................................................
Ενότητα : Αφηρημένη ζωγραφική

" Παιχνίδια φαντασίας "
Ακούγαμε για αφηρημένη ζωγραφική και η αλήθεια είναι πως πως το μυαλό μας πήγαινε σε μια ζωγραφική με μπερδεμένα χρώματα μεταξύ τους, ίσως μια πρόχειρη ζωγραφιά ή ακόμα και μια μουντζούρα!
Πλέον έχουμε μάθει πως πρόκειται για μια "ελεύθερη" από κανόνες ζωγραφική.
Μια εικόνα, στην οποία δεν είναι απαραίτητο να πρωταγωνιστεί ένα θέμα συγκεκριμένο και αναγνωρίσιμο, όπως συμβαίνει στην παραστατική ζωγραφική και συνεπώς δεν είναι το ζητούμενο μια ρεαλιστική απόδοση της πραγματικότητας.
Στην αφηρημένη ζωγραφική, τα "εργαλεία" μας είναι οι γραμμές, τα χρώματα και οι υφές.
"Ταξιδέψαμε" λοιπόν, σ' αυτόν τον μαγικό κόσμο της φαντασίας μας και δημιουργήσαμε όμορφες εικόνες!
Λερωθήκαμε, μαγευτήκαμε από τα χρώματα και γίναμε πολύχρωμοι, όπως συμβαίνει και με τους καλλιτέχνες, κατά την διαδικασία της δημιουργίας ενός έργου, στα εργαστήριά τους!
Το "ταξίδι" μας δεν τελείωσε εδώ!
Παρατηρήσαμε το τελικό αποτέλεσμα του έργου μας και ανακαλύψαμε κρυμμένα σχέδια, που αναδύθηκαν μέσα από αυτό το συνονθύλευμα χρωμάτων και σχημάτων!
Ένα μπαλόνι, μια χελώνα, μια γάτα και πολλά άλλα!
Λένε πως οι καλλιτέχνες εμπνέονταν πάντα από την "ανόθευτη" ματιά και πινελιά των παιδιών!
Κ' αυτό είναι αλήθεια!




.................................................................................................................................................................

Ενότητα: Γραμμές και σχήματα 1

"Ζωγραφίζω την οικογένειά μου"
Η ζωγραφική είναι δημιουργία!
Είναι γραμμές, σχήματα, υφές, παραστάσεις!
Είναι ιδέες, έμπνευση, μαγεία!
Η ζωγραφική είναι ελευθερία!
Ζωγραφίσαμε την οικογένειά μας! Ένα θέμα πολύ αγαπημένο μας!
Όταν ήμασταν μικρότεροι, σχεδιάζαμε ανθρωπάκια φτιαγμένα με δύο γραμμές για τα πόδια τους, άλλες δύο για τα χέρια τους και ενίοτε εκεί, προσθέταμε και αλλες τρεις γραμμές για τα δάχτυλα των χεριών που για να λέμε την αλήθεια, λίγο μας  θύμιζαν πόδια από κάποιο πτηνό! Σίγουρα βλέποντας τώρα, αυτές τις παλιές ζωγραφιές μας, τις βρίσκουμε λίγο αστείες!
Έχουμε μεγαλώσει πια!
 Έχουμε μάθει πλέον να σχεδιάζουμε τους ανθρώπους, φτιάχνοντας το σώμα τους με βάση τα σχήματα που γνωρίζουμε και όχι απλά και μόνο με την χρήση των γραμμών!
Μπορούμε πια να σχεδιάσουμε και τα ρούχα τους και τα παπούτσια τους!
Μάθαμε λίγο να υπολογίζουμε και τα μεγέθη (τα ύψη) των ανθρώπων, αναλογικά μεταξύ τους σε ένα σύνολο μελών και συγκεκριμένα εδώ ανάμεσα στα μέλη της οικογένειάς μας! Συνήθως ο μπαμπάς μας είναι ο "μεγάλος" της παρέας!
Φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την ζωγραφιά της οικογένειάς μας και τα αγαπημένα μας κατοικίδια, τουλάχιστον όσοι από εμάς έχουμε την χαρά να μεγαλώνουμε με ένα ζωάκι, μιας και αυτά θεωρούνται δικαιωματικά μέλη της!
Συμπληρώσαμε την ζωγραφιά μας με λουλούδια, δεντράκια, πεταλούδες και έναν λαμπερό ήλιο!






Δεν υπάρχουν σχόλια: