Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

Έκτη Συνάντηση Ομίλου Φιλαναγνωσίας'' Συνδυασμός Δημιουργικής Γραφής και Εικαστικών Τεχνών΄΄

 

Έχει αποδειχθεί πως  η επαφή με ένα έργο Τέχνης  βοηθάει τους μαθητές να αναπτύσσονται ολόπλευρα, να αποκτήσουν ευαισθησία, ικανότητα για μάθηση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα  συντελώντας στην καλύτερη κατανόηση του εαυτού τους. Μέσα από τη ζωγραφική και συγκεκριμένα μέσα από τους πίνακες επικοινωνούν και συνδέονται με μια πιο βαθιά εμπειρία.

Ένα «παιδαγωγικό» πλεονέκτημα των Εικαστικών Τεχνών συνίσταται στην ερμηνευτική δραστηριότητα που προϋποθέτουν, η οποία προτρέπει κάθε φορά τον θεατή-αναγνώστη να μην δρα παθητικά, αλλά να αναπτύσσει σταδιακά πολλές δεξιότητες, όπως την οπτική διεργασία, την αναλυτική σκέψη, τον έλεγχο των υποθέσεων, τη λεκτική επιχειρηματολογία και τη δημιουργία ποικίλων συνδέσεων με κοινωνικά θέματα. Δεν είναι τυχαίο πως παρατηρώντας ένα έργο τέχνης, αποκαλύπτονται κοινωνικές αξίες, ιστορικά και πολιτικά δεδομένα, φιλοσοφικές αντιλήψεις και αισθητικές συνήθειες που συμβάλλουν στην καλλιέργεια του σεβασμού των αξιών, των ιδεών και των αντιλήψεων των άλλων, ενισχύοντας την αισθητική αντίληψη, διευρύνοντας την κουλτούρα και την πολιτισμική συνείδηση .

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού στις 20 Νοεμβρίου προεκτείναμε το θέμα της Φιλίας συνδέοντας το με ένα από τα βασικά δικαιώματα των παιδιών μέσα από τη μελέτη Πινάκων Ζωγραφικής.






Αφού ακολουθήσαμε τα 4 διαδοχικά επίπεδα επεξεργασίας πινάκων ζωγραφικής(παρατήρηση-κατανόηση-περιγραφή, σχολιασμός των εκφραστικών μέσων, ανάπτυξη κριτικής στάσης και ανάπτυξη αποκλίνουσας στάσης), στη συνέχεια αφού δόθηκε σε κάθε ομάδα παιδιών από ένα συγκεκριμένο κομμάτι ενός πίνακα, ζητήθηκε να  τον συνεχίσουν οι μαθητές, όπως τον φαντάζονται, συνθέτοντας έναν δικό τους πίνακα με χρώματα λαδοπαστέλ.

Το αποτέλεσμα άκρως ευφάνταστο και δημιουργικό....

Ας απολαύσουμε τα δημιουργημάτων των μικρών συγγραφέων-ζωγράφων...









Ά Τάξη '' Ας παίξουμε παίζοντας με τις παρεούλες''

 Ένα παιχνίδι  εξάσκησης στις συλλαβές (τις οποίες αποκαλούμε παρεούλες) είναι το παιχνίδι με τις καρτέλες. Αφού ετοιμάσαμε σε καρτέλες τα γράμματα ... οι μικροί μας μαθητές έκαναν τις παρεούλες δύο-δύο. Το ένα παιδί πήρε θέση στα ήσυχα γράμματα και το άλλο στα φωνακλούδικα (όπως τα αποκαλούμε).Έπιαναν τα χεράκια , η εκπαιδευτικός έλεγε μια συλλαβή και έπρεπε το κάθε παιδί να πάρει τη σωστή θέση, χωρίς να αφήσουν τα χεράκια και χωρίς να τα πατήσουν τα γράμματα.

Για περισσότερη διασκέδαση αυξάνουμε την ταχύτητα!!!

Το συγκεκριμένο παιχνίδι συμβάλλει στην ενίσχυση του οπτικοκινητικού συντονισμού , στην εξάσκηση της κριτικής σκέψης, στην ενδυνάμωσης της συνεργασίας και φυσικά στην εκμάθηση των συλλαβών.




Στη συνέχεια δοκιμάσαμε διάφορες παραλλαγές με τις συγκεκριμένες καρτέλες.

Μια επιπλέον δραστηριότητα είναι :''Δείχνω γρήγορα τη λέξη , την κρύβω και μαντεύω ποια είναι''.


Και τέλος δεν θα μπορούσε να λείπει το παιχνίδι του Κρυμμένου Θησαυρού ως παραλλαγή με ονομασία " Βρίσκω την μπερδεμένη λέξη και το μυστικό-κρυμμένο γράμμα!




Οι μαθητές το απόλαυσαν και το διασκέδασαν...Στις επόμενες περιπέτειες με τις περίφημες παρεούλες!!!


Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023

Γίναμε για λίγο μηχανολόγοι!!!

Σήμερα οι τάξεις Δ´ Έ´ Στ´ του σχολείου μας επισκέφτηκαν το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου όπου μας περίμενε η ομάδα Centaurus Racing Team. Μάθαμε μαζί τους πως κατασκευάζεται ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, είδαμε τα μέρη της μηχανής του , γνωρίσαμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές και οι οδηγοί και λύθηκαν όλες μας οι απορίες!!!Τέλος, επισκεφτήκαμε το εργαστήριο όπου έχουν εκτεθειμένο το αγωνιστικό αυτοκίνητο. Ευχαριστούμε τους φοιτητές  Γιώργο Μπαλαμώτη, Γιώργο Καραγκούνη και Γιάννη Πέτροβα!!!


























Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2023

 Όμιλος "Θεατρικό Εργαστήρι Α-Β"

Συναντήσεις 1η-3η

Πρώτη Συνάντηση (20-10-23)

Στόχος της πρώτης μας συνάντησης ήταν τα παιδιά να νιώσουν ένα ζεστό καλωσόρισμα και να ανακαλύψουν τη γλύκα και τη μαγεία της ομαδικότητας και της κοινής δημιουργίας. Έτσι, μετά από μια σύντομη χαλάρωση, παίξαμε δύο παιχνίδια γνωριμίας, συνοχής και ενεργοποίησης, τη "Φρουτοσαλάτα" και το "Όλοι όσοι...". Μέσα σε χαρούμενο και παιχνιδιάρικο κλίμα ανακαλύψαμε πώς να μοιραζόμαστε μέσα στην ομάδα σκέψεις και συναισθήματά μας, ισορροπώντας ανάμεσα στην οικειότητα και στη διακριτικότητα. 



Στη συνέχεια, ξεκινήσαμε ένα ταξίδι στην Υδρόγειο, μέσα από λαϊκά παραμύθια από όλο τον κόσμο. Ψάξαμε λοιπόν στην υδρόγειο σφαίρα και εντοπίσαμε την ήπειρο της Αμερικής και τη χώρα του Μεξικού. Διαβάσαμε το μεξικάνικο παραμύθι "Η πετρόσουπα", που μας μιλά για το ταξίδι της ζωής, για τη νοστιμιά της φιλίας και για τη δύναμη της γενναιοδωρίας. Στο τέλος, μαζί με τους χαρακτήρες του παραμυθιού, κλείσαμε την πρώτη μας συνάντηση με μια ομαδική αγκαλιά και με λαχτάρα να ξανα-ανταμώσουμε σύντομα...

                                    


Δεύτερη Συνάντηση (3-11-2023)

Στόχος της δεύτερης συνάντησής μας ήταν να να ενεργοποιήσουμε τη φαντασία μας και να οξύνουμε την παρατηρητικότητα και τη μνήμη μας, δεξιότητες πολύτιμες για την τέχνη του θεάτρου αλλά και για κάθε περίσταση της ζωής μας.

Για να ζεστάνουμε το σώμα και τη διάθεσή μας, σχηματίσαμε έναν κύκλο και φανταστήκαμε πως κάθε σημείο του σώματός μας διαδοχικά, από την κορφή ως τα νύχια, είναι ένα πινέλο βουτηγμένο στο αγαπημένο μας χρώμα, που καθώς κινείται διαγράφει χρωματιστούς κύκλους. Στη συνέχεια ξεχυθήκαμε στον χώρο γεμίζοντάς τον με αμέτρητα φανταστικά χρωματιστά κυκλάκια.

Στη συνέχεια, περιδιαβήκαμε τον χώρο και "φωτογραφήσαμε" στη μνήμη μας αντικείμενα, χρώματα, σχήματα... κάθε ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια. Μετά, με τα μάτια μας κλειστά, διασκεδάσαμε προσπαθώντας όλοι μαζί να ανασυνθέσουμε την εικόνα της αίθουσας. Με ενθουσιασμό διαπιστώσαμε πως... δε μας είχε ξεφύγει τίποτα.

Μετά η παρατηρητικότητά μας εξασκήθηκε ως προς τα πρόσωπα: Αφού κινηθήκαμε ελεύθερα "σκανάροντας" τη μορφή όλων των προσώπων γύρω μας, βρεθήκαμε με τα μάτια μας κλειστά και... όταν τα ανοίξαμε διαπιστώσαμε πως κάποιος έλειπε. Ποιος ήταν και πώς είναι η μορφή του; Τι φορούσε σήμερα; Η ευστοχία της ομάδας ήταν και πάλι εντυπωσιακή...

Σειρά είχε μετά η παρατήρηση της κίνησης, με το διασκεδαστικό παιχνίδι "Ντετέκτιβ: Ποιος οδηγεί την κίνηση;"


Στη συνέχεια, περάσαμε στην πρώτη μας δραματοποίηση, ζωντανεύοντας με τη μιμική μας την ιστορία "Το γιγάντιο καρότο": Μια ολόκληρη αγροτική οικογένεια, μαζί και ο σκύλος με τη γάτα τους, έχουν βαλθεί να ξεριζώσουν ένα πεισματάρικο καρότο. Η προσπάθεια στέφεται με επιτυχία καθώς σωριάζονται μέσα σε γέλια και ξεφωνητά.

Σηκωνόμαστε και κλείνουμε τη συνάντησή μας με μια ομαδική αγκαλιά. Ήρεμοι, χαρούμενοι και σίγουρα... πιο παρατηρητικοί!


Τρίτη Συνάντηση (10-11-23)

Στόχος της τρίτης μας συνάντησης ήταν να τονωθεί η πρωτοβουλία και η αυτενέργεια των παιδιών καθώς και να καλλιεργηθεί η μυθοπλαστική τους ικανότητα.

Ξεκινήσαμε με μια "παιχνιδοσαλάτα", μια συρραφή από παιχνίδια τα οποία πρότειναν τα ίδια τα παιδιά, όπως "το σπασμένο τηλέφωνο", "το ληγμένο γιαούρτι", το "1-2-3 πράσινο φως", το "βρες κενό και βγες από τον κύκλο". Τα παιδιά πειραματίστηκαν στο πώς να υποβάλλουν προτάσεις, να εξηγούν κανόνες, να παίρνουν κοινές αποφάσεις.

Στη συνέχεια, προέκυψε αυθόρμητα ο ομαδικός αυτοσχεδιασμός με τίτλο "Το εστιατόριο".


Μετά περάσαμε στη δραματοποίηση μιας ιστορίας γεμάτης με μεταμορφώσεις, που έχει τον τίτλο "Ονειρεμένες μαγικές πέτρες": Μεταμορφωθήκαμε σε γίγαντες, νάνους, μαριονέτες, πουλιά... Η ιστορία καταλήγει με τους παίκτες να ονειρεύονται στο ζεστό τους κρεβατάκι. Έτσι, περάσαμε σε χαλάρωση μετά μουσικής, ώστε να αφήσουμε τη φαντασία να ολοκληρώσει τις πινελιές της...

Ο επίλογος της συνάντησής μας ήταν η ομαδική δημιουργία της δικής μας ιστορίας: Κάθε παιδί, τραβώντας μια κάρτα από το παιχνίδι stori, έβαλε το δικό του λιθαράκι στην κοινή δημιουργία. Και όσο πιο απρόσμενα τρελούτσικη η κάρτα, τόσο πιο φουντωμένη η φαντασία μας και τόσο πιο τραγανό το γέλιο μας. 


Και βέβαια, κλείσαμε και αυτή τη συνάντηση με την καθιερωμένη πλέον ομαδική αγκαλιά... 💗